In the jungle, the mighty jungle.........

Toen we hoorden dat we mee konden op een trip het binnenland in, was onze interesse zodanig gewekt dat we gelijk onze jungle outfit bij elkaar gingen zoeken, de camera's gingen opladen en de nodige spullen ervoor inkochten. Toen we hoorden dat er geen toiletten zouden zijn en dat we op de grond gingen slapen, sloeg de twijfel toe. Hadden we maar nooooit toegezegd! Maar ja, omdat het grootste gedeelte van Suriname uit jungle bestaat, moet jeer toch ook een keer in hebben geslapen niet?

Dus op vrijdag middag rond een uur of half 5 verzamelden we ons bij de Kwattaweg. Vanuit hier kwam de bus ons halen. Met in totaal 20 mensen (Voornamelijk Kwatta's) gingen we op pad. Dion en een vriend van hem begeleidden ons tijdens de trip. Onderweg pikten we hun op. Hier kwam ook het eten en drinken voor het weekend bij. Met een afgeladen busje, denk aan bus voor niet meer dan 22 pers., een stuk of 20 rugzakken, 10 keer 6 flessen cola/water/sap, twee grote koelkisten met ijs, 3 tenten, pannen met eten, kooktoestelletje en al het overige was het dus een volle boel. Na zo ongeveer 6 keer gestopt te hebben voor van alles en nog wat gingen we dan eindelijk ons avontuur tegemoet.

We reden voor een groot deel over een bauxiet weg met nogal wat kuilen en hobbels. Toen we aankwamen was dan ook het grote deel niet meer blank maar rood. Na een paar uur rijden, het was onderhand al donker kwamen we aan bij het dorpje Kwakoegron. Dit dorp ligt langs de Saramacca rivier waar we met een Korjaal verder zouden gaan. Na ons busje uitgeladen te hebben en onze twee boten ingeladen gingen we de rivier op. Ook gingen ereen kok en twee andere mannen mee, zij waren er voor het besturen van de boot en het sjouwwerk van onze bagage.De Saramacca rivier gaat dwars door de jungle. Heel af en toe heb je kleine dorpjes, maar voor de rest was het uitzicht alleen rivier en jungle. Omdat het al avond was, was Dion erg alert, want je kunt hier veel kaaimannen vinden. Af en toe zagen we een paar rode ogen boven het water uit komen.

Na anderhalf uur varen kwamen we aan bij een zandbank die geschikt zou zijn voor onze eerste overnachtingsplek. Omdat het water in de rivier erg laag staat zijn er veel zandbanken. Hier werden de boten aangelegd en onze bagage uitgepakt. Daar sta je dan met je rugzak, op een zandbank, met achter je alleen maar jungle en verder helemaal niets. Omdat Dion wat tenten mee had genomen werd hier gebruik van gemaakt door de mensen die niet graag in de openlucht slapen. Ik ga natuurlijk niet in een tent liggen als ik onder de sterrenhemel, aan het water (zonder muggen) met op de achtergrond dierengeluiden ook kan slapen. Ook Charlotte heb ik weten te overtuigen. Nadat de kok ons had overtuigt van zijn kookkunsten, heerlijke rijst met kip, hebben we met z'n allen gezellig rond het kampvuur gezeten met een glaasje cola/rum.

Na goed geslapen te hebben was iedereen aardig vroeg wakker. Dat kan ook niet anders met de felle zon hier. Een ontbijtje met bolletjes en thee ging er goed in. Daarna een frisse duik in de rivier nou ja, baden tussen de piranha's eigenlijk. Maar die piranha's vergeet je snel als je heerlijk in de rivier zit, tussen de grote bomen met enorm veel verschillende vogel geluiden om je heen, en verder helemaal niets! Het ultieme genieten. Daarna gingen we opzoek naar onze volgende overnachtingsplek. We hebben weer een uurtje gevaren toen we aankwamen. Hier waren gelukkig bomen, waar we onze hangmatten tussen konden hangen. Het was een heel hangmatten kamp. Op zeg maar 16 vierkante meter hingen 20 hangmatten, kris kras door elkaar. (zie foto) Ook hier hebben we heerlijk gerelaxt in onze hangmatten met de toekans boven ons in de bomen. Aan de andere kant van de rivier was iemand piranha's aan het vangen. Deze werden gelijk schoongemaakt en gerookt en konden wij tijdens onze lunch opeten. Een heerlijk stukje vis.

Na de lunch was het weer tijd om te relaxen. Tegen een uur of 4 zijn we weer een stukje wezen varen. De vriend van Dion bleef achter om onze spullen in de gaten te houden. We legden aan bij een pad dat rechtstreeks de jungle in liep. Nu echt de jungle in dus. Dion voorop met zijn geweer op zijn rug in zijn legerkleurige jas. Onderweg hebben we aan een liaan geslingerd waarbij Dion met zijn mes/zwaard wat planten heeft weggehaald zodat wij de ruimte hadden. Voor even voelde ik me Jane..... Jammer genoeg hebben we omdat we met zo'n grote groep waren geen dieren kunnen zien. Die beesten hoorden ons al op kilometers afstand aankomen, dus die bleven echt niet zitten. Toen het donker werd zijn we weer terug gekeerd naar de boten. Nu het donker was konden we opzoek gaan naar kaaimannen. We vaarden heel langzaam langs de kanten. We hebben er meerdere van een afstand gezien maar om de een of andere reden ging Dion die niet vangen. Op een gegeven moment zagen we er een waar de boot dicht bij in de buurt kon komen. Dion sprong op de kant, hij had ondertussen aan een stok een touw gebonden waarmee hij de kaaiman kon vangen. Degene die durfden mochten hem vast houden. Het was gelukkig maar en kleintje, maar toch eng. Ik kon me niet laten kennen en heb hem dan ook vast gehouden. Zolang hij niet beweegt is er niets engs aan natuurlijk. Toen we terug kwamen leek het bos rond onze hangmatten in vuur en vlam te staan. De man die op onze spullen lette had met olie een spoor gemaakt om ons hangmattenkamp heen en dat in de brand gestoken om dieren op afstand te houden. Ook had hij met kaarzen een cirkel gemaakt op het zand en die aangestoken. Ook waren er allemaal ballonnen opgehangen tussen de bomen. Dit zag er onwijs uit.

Dit weekend stondnamelijk ookin het teken van twee jarigen. Voordat we op trip gingen kregen we een uitnodiging voor deze Jungle party. Locatie: Ergens in de jungle. Dresscode: Als Tarzan of Jane. Dus de meegebrachte cake werd aangesneden en er werd een feestje gebouwd. Wat zal dat maf geleken hebben, ergens in de jungle op een zandbank aan de rivier, rond een groot kampvuur allemaal Tarzan's en Jane's.

Na een gezellige avond en een heerlijke nacht in de hangmat was het weer tijd voor een frisse duik in de rivier. Daarna ontbijten en weer relaxen. 's Middags mocht je, je schietkunsten vertonen op een fles die op een stok hing. Met het geweer van Dion kon je een poging wagen. Ik vond het leuker om te kijken. Ik heb dus maar bedankt. Verder zijn er geen doden of gewonden gevallen. 's Middags rond een uur of 2 gingen we weer huiswaarts. Eerst een paar uur varen, daarna gegeten in Kwakoegron, rijst en bami gemaakt door onze kok en daarna weer 2,5 uur terug hobbelend in de bus.

Ik heb echt een super weekend gehad waarin ik heb geleerd dat je, je prima in de jungle kunt redden met heel weinig en dat ik best en weekendje zonder wc, douche en andere luxe kan!

Liefs suus

Ps: Ik hoop morgen de foto's online te kunnen zetten. Ze zijn weer de moeite waard al zeg ik het zelf!

Marcella

Jeetje, Suus wat ben jij dapper! Wat cool dat je gewoon zomaar in de Jungle hebt geslapen.. echt vet hoor! Ik ben blij dat je je nog goed vermaakt daar!

Heel veel plezier nog, geniet ervan!

Liefs, mars

dorothé

Ik geniet erg van je reisverslagen en mooie foto's. Wat een belevenissen. Zo te lezen geniet je met volle teugen. Een goeie week en k kijk uit naar de foto's. liefs doro.

diana

zo wat een gaaf weekend heb je gehad ik mag zeker wel zeggen dat ik wel een beetje jarloers ben:)
fijn om ook te lezen dat je het naar je zin hebt
succes!!!! liefs diana

Niels

wow!!! zwaaaar jaloers :D heb wel veel kaaimannen gezien maar uiteindelijk nooit vast gehad...
en dus lekker piri's gegeten :)
goed bezig!!!

Ben je al aan t aftellen? k maak volgende week denk k weer ff een tripje richting Ssloot ;)

groetjes aan je zusje!
x

Ingeborg

haha! jij hebt precies dezelfde titel als ik voor mijn waarbenjij verhaal..das echt super toevallig

jan

Gaaf hoor, kom bijna in de verleiding om te boeken. Groeten aan jezus

ans

Erg leuk suuz en spannend om dit mee te maken.
groetjes mams.

Herman en Stini

Wat beleef je geweldig veel en wat is het spannend af en toe.....fantastisch, suus, blijf genieten!!

Hanno

He Jane,

dat geslinger in de bomen waar is dat goed voor? Ziet er wel spectaculair uit.. Ook die kaaimannen, stoer hoor! Ben je toch niet stiekem een jongen?

Volgens mij feest je (feesten jullie) daar wat af.. Vooral blijven doen want voordat je het weet zit je weer in de schoolbankjes!

Goed weekend, nog veel spannende dingen op het programma??

Toedels

Christian

Suzanne,

Leuk om iedere keer je verhalen te lezen. Wel gaaf hoor om zo in de jungle te overnachten! Ook mooi om de foto's te zien. De geroosterde piranha's zien er geniaal uit. Veel plezier nog de komende tijd!

Groeten, Christian

Mariska (Schuinesloot)

Heey Suzanne,

Kwam op deze site via je hyves!
D8 laat ik je eens een berichtje sturen.
Wat een verhalen he echt iets voor jou er lekker opuit :D
Heel veel plezier nog daar en kijk binnenkort nog wel eens weer.

Groetjes mariska