De feestmaand is achter de rug

Kerstavond

En toen brak de lang verwachte periode aan van feesten waar we zo naar uit keken. Kerst en Oud op Nieuw, ja niet Oud en Nieuw maar Oud OP Nieuw. Logisch toch?Voor kerstavond waren we uitgenodigd door de dansschool. De gala-avond stond natuurlijk in het teken van eten, maar ook van veel dansen. Ik heb me aan de zijlijn gehouden als je hand gevraagd werd voor het dansen van een salsatje of merengue maar draaiden ze wat bekends waarbij je vooral individueel kon dansen dan begaf ik me met de rest natuurlijk wel op de dansvloer.Tijdens deze avond kregen we ook ons welverdiende certificaat uitgereikt. Na 3 maanden gedanst te hebben zijn we geslaagd voor de basiscursus.De avond verliep erg gezellig en eindigde in de polonaise, die ze hier dus ook kennen. Ze hebben hier een geweldige variant, een soort van, ‘van voor naar achter van links naar rechts’ variant.

Eerste kerstdag

Omdat het journaal ook met kerst uitgezonden moet worden, werd ook aan mij een bijdrage gevraagd voor het maken van een item. Omdat ik de dag ervoor al bedacht had, dat ik toch liever vrij was op eerste kerstdag, heb ik deze dag mijn item al zover gemaakt dat ik vandaag alleen nog maar hoefde af te monteren.

Met de vraag, ‘Hoe ervaar je de kerst in Suriname?’ging ik de straat op. Opzoek naar bakra’s die voor de camera wilden. Het was net of ze wisten dat ik naar ze opzoek was. Weinig bakra’s te vinden in de stad dus. Er zat dan ook niets anders op voor Charlotte, Ingeborg en Jan. Hun eerste televisie debuut in Suriname. Het resultaat kun je bewonderen op www.stvs.sr. Bekijk daar het journaal van 25 december. Op eerste kerstdag ben ik dus voor de gezelligheid van mijn collega’s nog een uurtje naar het werk gegaan.

Thuis gekomen waren Ingeborg en Lot al druk bezig met het maken van salades voor het kerstdinner bij de Kwatta's. Een heuze kerst BBQ. Onze taak voor het diner was het maken van salades voor 25 man. En omdat we toch al in de mood waren, heb ik ook nog 40 Baka bana's gebakken.

De Kwatta’s hadden hun buitenplaats gezellig aangekleed met lampjes en mini kerstboompjes.Echt kerst. Het werd een gezellige en lange avond.

Tweede kerstdag

De dag begon rustig en verliep ook rustig, in het zwembad bij hotel Krasnapolski. Het was een prachtige dag om een middagje te gaan zwemmen. En omdat dit haaks op kerst in Nederland staat hebben we er maar flink van genoten ook. Voor de avond hadden we kaartjes voor een concert van Sanchez. Ja Sanchez ja, daar laat ik het bij! De reden dat we hier heen gingen, was omdat Lot, nu ze toch in Suri was, ook Damaru eens wilde zien. Deze nam van de gelegenheid gebruik om in het voorprogramma van Sanchez een paar nummers te zingen. Ook kreeg hij een award uitgerijkt.

Derde kerstdag

Deze dag begon bijna op zijn Nederlands. Het was bewolkt! Nadat het aan het eind van de middag op klaarde hebben we onze kerstkilo’s er proberen af te zwemmen in het 50 meter bad bij ons in de buurt. ’s Avonds hebben we de kilo’s erweer aangegeten met een pizza van de Pizza Hut.

Tussen kerst en oud op nieuw werd van mij nog wat productiviteit verwacht op de redactie van het journaal. Echt veel heb ik niet gedaan, het stond vooral in het teken van het naderende oud op nieuw. We hadden lootjes getrokken op de redactie en de dag voor oudjaarsdag hadden we weer een cook-out. Dit had ik nog niet verteld, maar dit was de 2e al. Een dag voor kerst hadden we ook een cook-out op het werk. Alle mannen waren ’s ochtends om 8 uur aanwezig om een heerlijk maal voor ons te koken. Erg gezellig, buiten onder het afdak met z’n allen. Om 1 uur was het eten klaar en werd er gefeest. Bier, wijn, camera mannen die nog moesten filmen, en chauffeurs waar je geen beroep meer op kon doen, maar ach boeien! Er werden spelletjes gedaan en er werd gezongen. Dit moeten ze in Nederland ook invoeren. Met z’n allen op het werk heerlijk eten aan het eind van het jaar.

Tori oso

De nacht voor oudjaarsdag. Een echt Surinaams feest. Lot, Ingeborg en ik gingen lopend naar Tori oso toe. Dit feest bevond zich rond een kroeg (die we niet gezien hebben, tot Lot haar grote spijt) die de naam Tori oso droeg. Vanaf, ik overdrijf niet 500 meter voor het podium stond het letterlijk en figuurlijk zwart van de mensen. Zo enorme opkomst hadden we ook weer niet verwacht. Wij hadden bonnen gekocht voor wat drankjes want we dachten hier lekker uit ons dak te gaan. Maar nadat er al 10 Surinaamse nummers voorbij waren gekomen, die we niet kenden, twijfelden we toch. We zagen trouwens ook nergens bakra’s. We hebben daarom ons eigen feestje maar gebouwd en onze ogen uit gekeken naar de dansstijl van sommige Surinamers. Ik heb er een mooi woord voor maar deze zal ik niet noemen. Als ik zeg ‘schuren’ misschien heb je dan een idee, maar dan heb ik het nog zacht uitgedrukt.

Oudjaarsdag/nacht

De dag waar we zo naar uitkeken, heeft onze verwachtingen overtroffen. Om 12 uur startte de Pagara estafettes in het centrum. Stel je hierbij voor, rollen van tientallen meters, duizenden klappers, die door de straten werden afgestoken. Op weg naar het centrum konden we al van de eerste knallen genieten. Af en toe even stil staan om met je rug naar het vuurwerk, met je vingers in je oren over je schouder te kijken naar het vuurwerk. In het centrum aangekomen waren de eerste al begonnen met aansteken. Door elke straat lag wel zon rode sliert van tientallen meters die zorgde voor een oor verdovend geluid. De straten stonden ook nu weer bomvol met mensen met mondkapjes op en vingers in de oren. Best gevaarlijk, in Nederland zou iedereen netjes achter hekken staan, maar hier natuurlijk niet. Je moest gewoon zorgen dat je er verder dan 2 meter van afstond want zelfs dan nog voelde je het tegen je been knallen. Ook waren er her en der podia’s, waar bands optraden. Één groot feest bij een tempratuurtje van zo’n 36 graden.Het feest liet een rode gloed en een hoop vuil achter op de straten.

Rond een uur of 6 waarna we heerlijk genoten hebben van het gefeest, zijn we naar huis gegaan om het Nederlandse oud en nieuw te vieren. Om 8 uur zaten we op ons balkon klaar met de champagne en hebben we geproost op een mooi jaar.

Rond 10en zijn we weer richting de stad gegaan. Net toen we aankwamen stroomde deze leeg. Het is een traditie hier om rond 11 uur naar je familie te gaan om de jaarwisseling door te brengen. Het VAT ging zo goed als dicht. Gelukkig zijn er ook mensen die aan de studenten denken die hier geen familie hebben. Wij opweg naar Zus & Zo. Zus & Zo had ons beloofd Champagne en oliebollen te hebben, en die waren er! We hebben daar dan ook heerlijk van genoten. Het aftellen kennen ze hier niet. Opeens is het Nieuwjaar, werd er gezoend, en ging het feest weer door!

Het nieuwe jaar in duiken

Kijk, ik had altijd al gepland om in 2010 een Nieuwjaarsduik te doen! Niet omdat ik nu hier zit en het niet kouder is dan 36 graden maar gewoon voor, het gedaan hebben he! Ik had me ook al lang geleden voor gehouden dat ik het dan één keer zou doen. Één keer is toch mooi?

Goh wat een mazzel dat ze dat nou net hier georganiseerd hadden. Wij met z’n allen, zonder de beloofde unox mutsen, het zwembad in om 12 uur. Wat verfrissend! Ook de Unox soep was aanwezig. Heerlijk toch! Deze dag zijn we hier dan ook blijven zwemmen. Na het dinner bij het zwembad hebben we de dag afgesloten met een steetparty in de stad. Lekker los gaan op straat.

Zoals je kunt lezen hebben we de feestdagen goed doorgebracht. Nu kunnen we gaan aftellen!Nog een kleine maand en we moeten de zon verruilen voor sneeuw en ijs. In deze maand staan nog wat tripjes op de planning en genieten we nog even van het mooie weer.

Liefs Suus

Reacties

Reacties

Niels

leuk leuk leuk :D
lijkt verdacht veel op mijn feestdagen vorig jaar... dus k kan wel inschatten hoe leuk het was!

vind t stiekem wel leuk dat jullie volgende maand alweer terug komen!!

genietse nog ;)

Jan

Een heel andere jaarwisseling dan hier. Leuk om mee te maken. Je moet enkele suri tradities hier aankomend jaar ook maar introduceren, lijkt me wel wat.
In elk geval een heel gelukkig nieuw jaar en tot snel.

liefs uut Dronten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!